Poezia sau elanurile unui
grațios menuet. Note despre lirica Mioarei Băluță*
*Partea nevăzută a lunii, Ed. Eurostampa, 2015
Ionel BOTA
O serie de cărți
de poezie, în cadrul programului cultural coordonat de administrația unei
comune bănățene, Dudeștii Noi, au apărut în ultima vreme la Eurostampa. Am
citit, de pildă, Partea nevăzută a lunii
(Timișoara, Editura Eurostampa, 2015, 110 p.) iar poemele propuse de Mioara
Băluță arată nu doar elanuri sempiterne dar și o bună stăpânire a mijloacelor
poeziei de azi, un stil alegru marcat, fără îndoială, de o adâncime aparte a
percepției realului dar și un ludic provocator, al reprezentărilor truculenței
evanescente într-un cotidian mereu resorbit între întemeierile „noului”
imaginar.
E o voluptate
aproape decadentistă în această gesticulație lirică, enunțul fragilizat de
elegia angoasei ori chiar metafora în răspăr insolitând impecabil un spectacol
al epifaniilor spasmului interior al eului scriptor, irizări ficționale
însoțind, parcă, grația unui menuet liric. Altminteri, sunt de apreciat și
aceste expieri ritualice („precum „o
mireasă/spre un nevăzut altar”) în care eul auctorial pare a răscoli
nostalgiile languroase ale unui trecut denunțat (stearpa memorie) și reveria
gravă în semantica îndrăzneață a reevaluării lumii: „nu aud nimic/nu vreau să aud nimic/un corp negru/o dâră de fum spre
stele/nisipul destrămând în joacă lumea//mi-ai spus că nu se poate muri/atât
timp cât poți iubi ceva dar/dacă sufletul e fericit în dragostea lui/cum să-mi
port masca/să nu plângă printre oameni//spune-mi tu/cel învățat cu depărtarea/cum
să strig un cocor din er/când un vultur îmi înșeală privirea” (îmi pun capul pe asfalt, p. 99)
Nu ai putea
identifica doar teme predilecte în poezia Mioarei Băluță dar autoarea este mai
degrabă, aici, propriul ei radiograf („lumea
e așa cum sunt”) deși chiar mesajul alegoric-ironic se apropie de
concretețea palpabilă a unui imagism fabulos. Nu este neapărat un exercițiu mimetic
cât o fuzionare hermetică în ceremonialul ființei: „să am trei ochi iar/tu să ai trei mâini legate/androizi perfecți
pentru o adaptare/continuă//dar dragostea nu ține de perfecțiune/nici de metode
critice elementare/de exemplu/în seara asta de duminică/ne este permis
orice/când din cutia pandorei/ies mărturisiri de apă
vorbitoare/îmbătându-ne//clipesc des/în somn se simte/cel mai tare
zbaterea/tensiunea ca într-o noapte/de black friday” (se poate spune că așa a fost să fie, p. 30).
Prin aburii
misterioși ai realității („imaginează-ți
spațiul dintre lucruri”), motiv de explorare a resursei lirice, intuim
freamătul lăuntric al unei senzorialități mocnite. Nimic nu e lăsat pe
dinafară, metafora e o coruptelă a sensului tragic dar orgoliul frivol, gest de
frondeur nelecuit, punctează exasperările ființiale în plină
autoreferențialtate. Fiindcă e multă poezie bună în acest volum în care ternul
cvasiclasicizant e atins, destul de des, și de străluciri diamantine.
Ionel
BOTA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu