Uşor cu luna pe scări *
(*Mioara Băluţă, Partea nevăzută a lunii, Editura Eurostampa, Timişoara, 2015)
Petre ISACHI
CRITICE
„Nimeni nu-i perfect în
uitarea şi în frigul lui...”, ne
avertizează încă din motto-ul cărţii,
autoarea trădându-şi din start,
metafizica romanticului pesimist de
sorginte eminesciană, ce trăieşte cu
acuitate, nostalgia absolutului/
paradisului şi are sentimentul
zădărniciei. Titlul şi parţial
problematica celui de-al doilea volum
Partea nevăzută a lunii al poetei
Mioara Băluţă (debutul: În cădere
voi râde) mi-a amintit de capodopera
lui Eminesu, Scrisoarea I, unde
genialul poet transfigurează alegoric,
spectacolul sublim şi tragic al lumii –
în fapt/ în esenţă, un bâlci al
deşertăciunilor – văzut obiectiv de pe
„mişcătoarea mărilor singurătate”,
scos din „noaptea amintirii” şi simţit
„ca-n vis” de toţi cei ce urmează
„lunga timpului cărare”. Luna, motiv
poetic etern, devine la autorul
Scrisorilor un personaj-martor/ alter
ego ce consemnează condiţia eternă a
omului: „La acelaşi şir de patimi
deopotrivă fiind robi,/ Fie slabi, fie
puternici, fie genii ori neghiobi!” şi
configurează schopenhauerian tirania
visului himeric, generat de dorul
„nemărginit” ce guvernează
universul. Dacă în Satira I, Eul
poetic se identifică cu „stăpân-a
mării”, pentru a revela fatalitatea
destinului: „Şi pe toţi ce-n astă lume
sunt supuşi puterii sorţii/ Deopotrivă-i
stăpâneşte raza ta şi geniul nopţii”, în
Partea nevăzută a lunii…, poeta
transfigurează astrul nopţii, simbol
arhaic fundamental, cu funcţia de
arhetip şi principiu de clasificare al
lumii, pentru a iradia simbolicoevocativ
şi a sugera subconştientul,
imaginaţia, visul, elementarul,
femininul, naşterea, devenirea,
iubirea, moartea etc., totul într-o
viziune contaminată pesimist
eminescian, de „eterna alergare”
specifică omului.
Convinsă că lumea trebuie
romantizată, poeta eminescianizează
cu graţie bacoviană postmodernistă,
teme biblice (soarta, hazardul, fugit
tempus, vanitas vanitatum, geniul
morţii evadarea în vis, în trecut, în
copilărie, eros etc.) ce fac de
nerecunoscut celebrul deznodământ al
poemului Epigonii („Toate-s praf…
Lumea-i cum este… şi ca dânsa
suntem noi”) într-o ars poeticatestament
remarcabilă prin goana
după adevărul din „partea nevăzută” a
lumii/ lunii. Care adevăr? Cel pe care
autorul Luceafărului îl considera „ca
şi păcatul mumii Eve/ De faţă-i
pretutindeni şi pururea aeve”…, de
fapt, baza şi conştiinţa oricărei arte:
„poezia e o risipire/ un dezmăţ al
nimicului spiritual/ copiii mei să nu
mă vadă micşorând-mă/ să nu creadă
că voi pleca/ fără să-mi iau la
revedere// scriu pentru voci/ care nu
ştiu ce se poate întâmpla/ dar vor să
coboare în întuneric/ după adevăr/
încerc să mă ascund/ pelerinii mă
prind sub picioarele lor// alergaţi
căutaţi…// minuscula existenţă prin
voi/ se va reproduce în cel mai mic
amănunt/ graţioasă ca o balerină va
dansa/ pe vârfuri/ în cutia muzicală a
lumii…” (praf în picioarele
alergătorilor, p. 12). Condiţia omului
contemporan, de alergător ce nu ştie
încotro merge este potenţată în
alchimia compoziţională a cărţii, prin
opoziţia şi complementaritatea
perechii originare: fiat lux – post
tenebros lux. Viaţa omului cea care-şi
arată asemenea lunii eminesciene,
sieşi farmecul („Străbătute de-al tău
farmec, ţie singură-ţi arăţi”)
luminează seducător atât drumul
imaginaţiei, cât şi pe cel al cunoaşterii
indirecte, discursiv-raţionale identificată
de autoare cu propria-i soartă
cu adevărat misterioasă, sublimă şi
tragică mai ales în partea ei
„nevăzută” (v. a fost iarnă de când
mă ştiu, p.58; de parcă inima mea,
p.50; avem pâine după pofta inimii,
p.46; cui să mă adaug, p.36; norocul
meu, p.28 etc.). Se ştie: cele nevăzute
guvernează pe cele văzute…
Afirmaţia rămâne misterioasă, dacă
uităm că – am citit şi în Schopehauer
– oamenii sunt ca luna nu-şi arată
decât o faţă. Impresia că trăim într-un
„imens deşert” este accentuată şi de
aura de mister a părţii nevăzute a
lucrurilor, de ispita întunericului: „să
coboare în întuneric/ după adevăr”.
Mitologia şi simbolistica nopţii – se
ştie – sunt generate de angoasa,
reacţia depresivă şi chiar groaza ce o
provoacă întunericul, simbol al
timpului devorator: „Timpul e negru
pentru că e iraţional şi nemilos”!. În
planul psihanalizei, întunericul
sufletesc e simbolul păcatului,
adormirii raţiunii şi invaziei forţelor
primare ale inconştientului, dar şi o
stare a unei posibile revelaţii, încât
poate fi asociat misterului, reveriei şi
inspiraţiei poetice.
Blagian vorbind scriitoarea
mizează pe aşa-zisa poetică a tainei şi
pe muţenia lucrurilor: „sunt iubita
propriei mele muţenii” (v. andante,
p.19). Totul se ascunde şi totul este
ascuns, încât convingerea autoarei că
„într-un imens deşert/ singurul
adăpost îţi eşti tu ţie însăţi” (v. cu
timpul, p.8) nu face decât să
reconfirme eterna furtună existenţială,
egoismul şi pesimismul schopenhauerian
(„egoismul este sâmburele
vieţii”), pericolul renunţării şi al
înstrăinării. Să fie „partea nevăzută a
lunii”, un simbol al (auto)distrugerii,
al pasiunilor tenebroase şi malefice, al
energiilor duşmănoase ce se cer
învinse pentru ca individul să poată supravieţui, al „lunii negre” ce are,
se ştie, o putere – forţa găurilor negre
- de atracţie şi de absorbţie
înspăimântătoare!? Aşa s-ar explica
de ce autoarea are ceva din metafizica
„unor nobili cu titlul pierdut/ într-un
septembrie medieval” (v. abandon,
p.9), iar „viaţa” ( supratemă a cărţii)
nu este revelată „ca o pradă”, în
viziunea lui Marin Preda, ci „ca o
biblie” (v. whon i need you, p.56),
adică „viaţa” în care sacrul coexistă
cu demonicul, adevărul cu minciuna,
„viaţa” în care noi reiterăm la
nesfârşit mitul lui Iov şi în care –
folosesc titlul unui poem al M. B. –
„se poate spune că aşa a fost să
fie” (v.p.30) ca tocmai acolo să se
afle ochiul inorogului, „viaţa” ca loc
poetic prin excelenţă locuibil, pe cât
de sublim, pe atât de tragic și
grandoarea tragic-bacoviană a omului
predestinat să trăiască căderea, golul
sufletesc, abisul, singurătatea,
absurdul, înstrăinarea etc. Poeta
pretinde că trăieşte poetic viaţa, din
moment ce afirmă tranşant: „eu scriu
aşa cum trăiesc”!?. Dar să observăm
ce vede ochiul inorogului în această
viaţă „ca o biblie” în care (re)citim
borgesian, „cartea de nisip” a lumii/ a
omului, fiinţă creată de Dumnezeu
pentru a se întrece pe sine: „nu te lăsa
pradă poeziei fiul meu nu te opri/
muzica ei uimitoare te va atrage
înăuntru/ fii mai mult decât mine/ fii
mai mult/ decât cei pe care îi ştii/
mintea ta e o hartă nevăzută/ un
mănunchi de chei/ şi tot atâtea uşi
nedeschise/ încă ai un munte în faţă/
ai un munte în piept/ potriveşte-ţi
pasul cu stâncile lui// dă-i timpului
vise trupul să-ţi rămână viu/ dă timp
rănilor şi se vor vindeca singure/
altfel/ eşti şi vei ajunge ca nisipul/ un
animal flămând/ care înghite orice
respiră orice curge/ în orice direcţie
bate vântul/ nu-l poţi ucide nu-i poţi
prinde inima” (cu ochii vii, p.17).
Motivul muntelui, un axis mundi, un
confident al stelelor căzătoare, inclus
în arhitectura textului între posibilele
chei de lectură, semnifică încercarea
scriitoarei de a-şi depăşi limitele, întro
ascensiune spiritualizată prin
cunoaştere de sine, într-o participare
activă la marea simfonie a vieţii
cosmice. Este evadarea ei/ noastră din
condiţia de „animal flămând”… ce
„curge în orice direcţie bate vântul” şi
trăieşte sub zodia lui sunt (v. la
boheme, p.60).
Este evident pentru fiecare
cititor, poetul Mioara Băluţă repetă
destinul lui Sisif, cel ce înţelege în
final că e responsabil de propria-i
fericire, din moment ce îşi poate
schimba opţiunea, judecata şi dorinţa.
De ce nu o face?! În spaţiul
constelaţiei poetice în care s-a născut,
„partea nevăzută” reprezintă mărturia
bucăţilor de suflet în care predomină
viaţa infantilă, arhaică, vegetativă,
artistică a psihismului. Zona lunară a
propriei personalităţi – clarul de lună,
ar fi spus Eminescu – regimul nocturn
ce reprezintă timpul epifaniei forţelor
malefice. Aura crepusculară,
inconştientă a tropismelor şi a
reacţiilor instinctive ale fiecăruia
dintre noi, mi se pare a fi partea cea
mai realizată artistic a poemelor ce
ascund „cea mai frumoasă prăpastie”
pe care o numim viaţă. Este
configurată partea „primitivului” din
noi, treaz chiar în timpul somnului, în
visele, fantasmele şi imaginarul ce ne
modelează sensibilitatea profundă: „şi
se trezeşte din viaţa ei/ eu nu ştiu în
care viaţă adorm/ şi într-a cui mă
trezesc/ nerecunoscută şi învinsă evă/
şarpe şi fruct/ merg în urma timpului
cum îşi urmează/ mortul crucea// dar
poate tu nu simţi/ că îmi viscoleşte de
-o vreme prin vise/ că suflu în pumni
şi degetele/ au început să mi se
încălzească/ că mă aprind şi luminez
noaptea/ mai ales/ în partea nevăzută
a lunii vin/ şi fac dragoste cu tine
aşa/ ca o pedeapsă” (lumea se culcă,
p.47). Poezia „ca o fereastră spre
lume” (v. a fost iarnă de când mă
ştiu, p.58) îi revelă cititorului o lume
configurată în „clar de lună” în care
fiecare pare să fie preocupat de „felul
în care ne adăugăm” (v. p.64)
culorilor nopţii, fascinaţi de căderea
în noi înşine/ în lume. Poeta ce poartă
pe umeri „biserica tuturor
femeilor” (v. a trecut noaptea, p.66)
şi se revede în oglinda poemului
transfigurează în Partea nevăzută a
lunii, sensibilitatea femeii neînţelese
(nu am văzut femei înţelese!?)
încredinţată farmecului tăcut al
gândurilor secrete, al misteriosului
cântec al inimii refugiată fie în
paradisul copilăriei, fie al iubirii,
reculeasă în sine, captivă într-un vis
al vieţii „ca o biblie”, pradă poeziei
sau beţiei instinctului poetic, transei
unei chemări vitale, care îi duce
sufletul capricios, boem, fantast,
himeric în voia aventurii poetice:
„port cu mine iadul/ raiul deopotrivă
bântuie lumea/ prăpastie la răscruce
de vânturi/ sunt femeia celor patru
pătrare/ femeia deşertului/ pentru că
n-am iubit primul bărbat/ nisipurile
au furat mireasa// oricine mă
întreabă/ îi răspund ce e viu e
migrator/ praf de lună ne acoperă/
subtil toată viaţa îmblânzim/
scorpioni apoi vine un copil/ şi-i duce
la gură/ spontan// apar atâtea
înţelesuri/ dar adevărul e singur deşi
îl duc//cu mine peste tot” (norocul
meu, p.28). (Re)scrisă în cele 95 de
poeme ale volumului (v. îmi scriu
poemul, p.74) autoarea ne oferă un
autoportret în palimpsest, dar şi
haloul poetului etern ce pendulează
între două limite, finitul – infinitul
celor văzute şi al celor nevăzute -
care-l încarcerează şi-l evită în acelaşi
timp. Metafizica poetului pentru care
nimic nu este sigur decât
incertitudinea, a omului pătruns şi
convins de principiul aparent imoral
ce guvernează lumea: „să te aştepţi
oricând, la orice, de la oricine,
inclusiv de la tine însuţi”
contaminează întreg volumul.
Această aşteptare tragică (im)
previzibilă, însoţită de „geniul morţii”
şi aerul „plin de pisici” asociate
principiului feminin, senzualităţii,
misterelor nopţii potenţează atributele
malefice ce locuiesc partea nevăzută a
inimii: configurare a perfidiei,
agresiunii, cruzimii, a iraţionalului şi
a demonicului, încât eşuăm
întotdeauna „într-un ochi străin de
apă” (v. aerul e plin de pisici, p.61)
şi trăim într-o lume (dez)vrăjită sub
aceeaşi eternă tiranie a Eului: „nimic
magic nimic personal/ înainte şi după
tot eu” (v. am spart gheaţa, p.80). De aici identitatea noastră de oameni
de hârtie ce locuiesc înstrăinaţi întrun
Text „viaţa ca biblie” sau „viaţa
mea ca o rulotă/ uitată la marginea
pădurii” , v. am nevoie de un viscol
nebun, p.87, înfricoşaţi şi însinguraţi
de visul nefiinţei, pe care-l trăim întrun
univers himeric. Mesajul cărţii
este fatal eminescian: „Şi în noaptea
nefiinţei totul cade, totul tace”,
reconfirmând cu eleganţă romanticoexpresionistă,
obsesia Mioarei
Băluţă, pentru mitul căderii. În fapt:
câtă înălţare - atâta cădere – atâta
poezie! Câte văzute – atât nevăzute –
atâta poezie! Fundamental rămân
sensul teologic al frumosului şi
nostalgia paradisului pierdut, atâta
timp cât „într-a veşniciei noapte
pururea adâncă/ Avem clipa, avem
raza, care tot mai ţine încă…”. Cum
omul/ poetul este asemenea lunii:
adică nu-şi arată decât o faţă, las
cititorului plăcerea de a-i descoperi
„partea nevăzută” ascunsă de poetă,
cu graţia şi intuiţia Evei trădată de
eternul Adam incapabil să înţeleagă
şi să poarte pe umeri „biserica tuturor
femeilor”. Şi – paradoxul
paradoxului – cu atât mai greu,
biserica unei singure femei…
Un sfat, deşi nu ştiu scriitori
care să fi urmat din convingere sfatul
unui critic! Pentru viitorul volum al
poetei care promite să se învingă pe
sine: ca să rămâi în Poezie trebuie să
te asemeni cât mai puţin cu
predecesorii… De loc, mi se pare
imposibil. Au încercat dadaiştii…
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Rodica Dascălu - Mioara Băluță, "Frunze sub un ștergător de parbriz" sau "despre cum "omul este verigă între Dumnezeu ...
-
Rodica Dascălu - Mioara Băluță, "Frunze sub un ștergător de parbriz" sau "despre cum "omul este verigă între Dumnezeu ...
-
îmi pun urechea la pământ s-ascult încet cum trece clipa, simt cai cu alba coamă-n vânt că-mi sfarmă timpul cu copita! ţin ochii-nchişi,...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu